Ile pali kamper?

Wielu wielbicieli caravaningu planujących zwiedzanie Stanów Zjednoczonych zastanawia się, jak ile z wakacyjnego budżetu pochłonie paliwo do samochodu kempingowego. To, ile pali kamper zależy oczywiście od szeregu czynników, w tym modelu i rozmiaru pojazdu, a także stylu jazdy.

Do zwiedzania USA kamperem zachęca niski koszt paliwa w tym kraju, który pomoże zrównoważyć wydatki, nawet w przypadku modeli o dużych rozmiarach i większym spalaniu.

Kierowcy posiadający doświadczenie w prowadzeniu kamperów wiedzą już z pewnością, iż duża prędkość jazdy znacznie zwiększa zużycie paliwa, dlatego warto jest zdjąć nogę z gazu. W Stanach Zjednoczonych, kraju bezkresnych przestrzeni i szerokich, często pustych dróg, łatwo jest zrelaksować się za kółkiem, na dłuższych trasach korzystając z tempomatu.

Uwaga: w USA zużycie paliwa mierzone jest w milach na galon – mpg (miles per galon). W takiej sposób podawane jest w ofertach kamperów do wynajęcia. W artykule poniżej przybliżamy, jak przeliczyć je na znane z Europy l/100km.

ile pali kamper C19

Popularny model kampera w USA, C19, zbudowany na platformie Forda.

Ile pali kamper – modele C19, C22 i C25

Do najpopularniejszych kamperów w klacie C (dowiedz się więcej na temat modeli kamperów w USA LINK) należą modele C19, C22 i C25. Są one do siebie zbliżone, jeśli chodzi o mechanikę: zbudowane zazwyczaj na bazie Forda lub Chevroleta, wyposażone są w benzynowy silnik V8 z automatyczną skrzynią biegów.

Różnice zauważalne są głównie w części mieszkalnej, której wyposażenie wpływa na ostateczną wagę pojazdu. Model C19, liczący sobie 19 stóp (5.8 metra) jest z nich najmniejszy, i jednocześnie najlżejszy. On też, z trzech modeli, pali najmniej – według informacji od producenta to 14 mil na galon, co w przeliczeniu na system metryczny, daje niecałe 6 km na litry, czyli 16.8 l/100km. Jest jednak wiele czynników, które wpłynąć mogą na rzeczywistą efektywność paliwową kampera, a wśród nich:

  • Całkowita waga pojazdu, wraz z pasażerami i bagażem
  • Rodzaj terenu podczas podróży; zużycie paliwa wzrasta na terenie górzystym
  • Styl jazdy – niewprawny, lub niecierpliwy kierowca kampera, często gwałtownie przyspieszający i ‘szarpiący’ ciężkim pojazdem wyda więcej na paliwo.
  • Korzystanie z klimatyzacji – ten, jakże przydatny wynalazek może zwiększyć zużycie paliwa o około 10%
  • Dodatkowy ładunek na dachu – kampery z racji rozmiarów są na bakier z aerodynamiką, pomimo starań inżynierów. Dodatkowy bagaż, czy też rowery zwiększają tylko opór powietrza.

Realistycznie, trudno jest zakładac, iż na litrze benzyny da się przejechać więcej, niż średnio 5 km. Jest to, mniej więcej, 12 mil na galon. Zbiornik paliwa w kamperze posiada zazwyczaj objętośc od 40 do 55 galonów (150-208 l), co oznacza, iż nie ma potrzeby tankowania go zbyt często.

Kamper Thor Freedom Elite C22.

Im większy, i cięższy, kamper, tym większe zużycie paliwa. Wielu turystów przemierzających Stany Zjednoczone samochodem kempingowym dojdzie do wniosku, iż w rzeczywistości, na galonie benzyny udaje im się przejechać jedynie 10 mil, czyli około 4.25 km/l. W terenach górzystych dystans ten szybko spada do zaledwie 3 km. Na długich dystansach, i płaskim terenie, galon wystarczyć może na 14-15 mil, jednak realistycznie, nastawić się lepiej na 10-12 mil.

Przelicznik spalania paliwa: mila/galon na l/100km

W Stanach Zjednoczonych przyjęło się podawać zużycie paliwa w milach na galon. Jedna mila wynosi 1.6 kilometra, zaś amerykański galon to 3,78 litra (nie należy mylić go z brytyjskim galonem, wynoszącym 4.54 litra). W ten sposób opisane są także oferty w wypożyczalniach kamperów i współpracujących z nimi wyszukiwarkach.

Po krótkim pobycie w USA łatwo jest do takiego sposobu obliczania zużycia paliwa przyzwyczaić. Na początku jednak, aby zyskać rozeznanie w tak podawanych wartościach, dopomóc sobie można kalkulatorem MPG na l/100km. Jeśli nie mamy dostępu do internetu, wartości te przeliczyć można samodzielnie dzieląc 235 przez wskaźnik spalania. Przykładowo, 35 MPG to 235:35, czyli 6.2 l/100km.

Czytaj także:

Wynajem kampera w jedną stronę – one-way rental fee w Stanach Zjednocznych.